Dawny dworzec kolejowy

Jak się nazywał?

034_1297_14

Komentarze do “Dawny dworzec kolejowy

  1. budynek ten był częścią stacji Thorn Mocker, w jej pierwotnej lokalizacji przy ul. Dworcowej

  2. Stary dworzec Mokre, a właściwie Mocker (jeszcze nie Thorn Mocker)

  3. Dworzec Toruń-Mokre, protoplasta Dworca Wschodniego. Usytuowany był nieco na zachód od współczesnego dworca, przy dzisiejszej ulicy Dworcowej (stąd zapewne i jej nazwa),

  4. Najstarszy Toruń Mokre – przystanek Kolei Miast Nadwiślańskich i jednocześnie dworzec towarowy.

  5. Bahnhof Mocker przy ul. Dworcowej, obecnie na terenie składu stali.

  6. Stacja nazywała się Toruń Mokre, a po zbudowaniu dworca obecnego Torunia Wschodniego, stacja ta była nazywana Stary Dworzec Mokre. A czy budynek na zdjęciu to nie przypadkiem budynek mieszkalny na terenie stacji. Znajdował się ten budynek przy drewnianym budynku stacji.

  7. To jest dawny dworzec Toruń Mokre, obecnie jego rolę pełni Toruń Wschodni.

  8. Dworzec nazywał się Bahnhof Mocker a zlikwidowano go (no może nie do końca, ale bardzo stracił na znaczeniu) około 1909 roku, kiedy to otwarto nowy dworzec przy placu Skarbka, nazwany później Toruń Wschodni.

  9. To jest dawny budynek dworca towarowego Toruń-Mokre

  10. Dworzec przy ul.Dworcowej, a nazywał się chyba Toruń-Mokre.

  11. Dawny budynek dworca Toruń Mokre ul. Dworcowej.

  12. Budynek dworca towarowego Toruń-Mokre, stoi przy ul. Dworcowej/ Zaułek Dworcowy.

  13. Thorn Mocker.
    Ponieważ został zamknięty 14.08.1909 r., inaczej nazywać się nie mógł 🙂
    Obecnie ul. Dworcowa, u wylotu Zaułka Dworcowego.

  14. „Thorn Mocker.
    Ponieważ został zamknięty 14.08.1909 r., inaczej nazywać się nie mógł”

    oj chyba mógł.. 🙂
    W końcu „spędził” tylko ponad 3 lata w granicach Torunia, po ‚primaaprilisowym’ włączeniu Mokrego w 1906r w admistracyjne granice miasta.
    Jeszcze na mapach z 1911r. można znaleźć dworzec na Mokrem opisany jako „Bahnhof Mocker”

  15. Wszystko się zgadza. Był to dworzec położony we wsi, potem dzielnicy Mokre, obsługujący Toruń. Dlatego „Thorn Mocker”, w skrócie „Bahnhof Mocker”.
    W legendzie planu miasta z 1911 r., pozostałe dwa dworce noszą nazwy: Hauptbahnhof i Stadtbahnhof. Miałoby to znaczyć, iż żaden z toruńskich dworców nie miał w nazwie „Thorn”? 🙂

  16. Jak kol. Wiech – mam wątpliwości, gdyż w latach 1906-1909, gdy „Banhof Mocker” był w granicach Torunia, zaszczytne miano „Thorn Mocker” nosiła już (od 1871) stacja znana dziś jako Toruń Wschodni. Więc dla stacji przy Dworcowej zostało chyba tylko „Bahnhof Mocker” (bez „Thorn”).
    IMVHO – to były dwie stacje, które powstały osobno, a nie jako dwie częsci jednej stacji. Być może z czasem (gdy zbudowano łącznicę miedzy ThM a linią do Malborka i zlikwidowano tory na ob. ul. Kraińskiej), ThM dostał nowy budynek stacyjny (1909) i przejął ruch osobowy, a BM został tylko stacją towarową i został bez nazwy własnej…
    Trzeba będzie poszukać głębiej…. 😉

  17. Na mapce, do której się odwoływałem, Dworzec Główny to „Bahnhof Thorn”, na Mokrem mamy wspomniany „„Bahnhof Mocker”, natomiast pozostałe stacje autor uprzejmie pomija milczeniem.
    Oczywiście nie sięgam pamięcią tak daleko i nie da się wykluczyć, że to ‚skrót myślowy’ twórcy mapy, ale domniemywałbym jednak rozłączność nazw przed 1906 rokiem, zgodnie z pruską drobiazgowością.. 🙂

  18. Jestem przekonany, że mam gdzieś fragment starego rozkładu jazdy, ale ponieważ nie mogę go odnaleźć więc poddaję się.
    Co do planu miasta z 1911 r., mimo że ładny i kolorowy wydaje mi się mało wiarygodny. Pomijając różny opis dworców w legendzie i na planie, np. przebieg linii tramwajowych trochę nie pasuje…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *